Skip to content

ACT

Om te leren focussen op wat écht belangrijk voor jou is

Als jij gedachten of gevoelens onderdrukt of er tegenin gaat, geef je ze meer kracht of komen ze op een later moment juist sterker terug. ACT helpt jou je gedachten te accepteren en omarmen, in plaats van tegen ze te strijden. Daarmee ontwikkel je veerkracht en flexibiliteit en krijg je in je hoofd meer ruimte om je aandacht te richten op handelen in het hier en nu.

ACT

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. 

Gedachten en emoties accepteren
Deze therapie leert je om negatieve gedachten en gevoelens te laten zijn voor wat ze zijn. Ieder mens maakt tegenslagen in het leven mee die pijnlijk of verdrietig zijn. Sommige gebeurtenissen maken je onzeker of zetten je relatie onder druk. 

Het vechten tegen emoties die je niet wilt voelen, de situatie die is zoals die is of de sombere gedachtes die je af en toe hebt, kunnen uitputtend zijn en je klemzetten.

Leven naar jouw waarden
Als je dit gevecht in jezelf wilt stoppen kun je door middel van ACT werken aan twee belangrijke pijlers: acceptance en commitment. Je gaat niet graven naar waar dingen vandaan komen maar leert datgene accepteren waar je geen invloed op hebt. Ook onderzoek je waar jouw waarden liggen en hoe je hiernaar kan leven.

ACT kan helpend zijn bij:

  • Negatieve gedachtes
  • Burn-out klachten
  • Somberheid en piekeren
  • Perfectionisme
  • Leven in het hier en nu
  • Ontdekken wat je écht belangrijk vindt
  • Negatief zelfbeeld

Contact

Neem gerust contact met ons op